گروه تولیدی و بازرگانی زیبای پارس

روش تهیه ژل ضدعفونی کننده غیر الکلی

قطعاً بهترین روش شستشوی دست استفاده از مایع دستشویی به همراه آب می باشد، اما گاهاً به دلیل عدم دسترسی به آب و یا مایع دستشویی می توان از محلول ضدعفونی کننده و یا ژل ضدعفونی کننده به منظور رعایت بهداشت و بر طرف نمودن فوری میکروب ها، باکتری ها و یا ویروس ها از سطح پوست استفاده نمود.
محلول و یا ژل ضدعفونی کننده دست می تواند در کمتر از 20 ثانیه تمامی میکروب ها و باکتری های موجود در سطح پوست را بی آن که نیازی به آب داشته باشد برطرف نماید و همچنین بدون نیاز به دستمال از سطح پوست خشک شده و برای فرد مصرف کننده حس پاکی و تمیزی مطلوبی را ایجاد می نماید. فرمولاسیون محلول و یا ژل ضدعفونی کننده دست حاوی مواد مفید و موثر بر پوست بوده که ضمن تمیز کنندگی باعث تقویت و لطافت بیشتر پوست نیز می شود.

روش تهیه ژل ضدعفونی کننده غیر الکلی

با وجود این که مواد ضدعفونی‌کننده‌ غیرالکلی به‌خوبی نوع الکلی نیستند، با این‌حال مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، تولید این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها را تایید کرده است. طبق نظر دکتر لارنس روزن در MindBodyGreen  با استفاده از مخلوط روغن های درخت چای، دارچین، اکالیپتوس، گل میخک، رزماری و… که همگی در آن ها خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی وجود دارد می توان به راحتی محلول و یا ژل ضدعفونی تهیه نمود.

در ادامه یک روش ساخت برای این نوع ضدعفونی کننده ها ارائه می شود:
ابتدا یک اسپری کوچک ۱۲۰ میلی‌لیتری تهیه نموده و 90 میلی لیتر آب مقطر (آب جوشیده شده) درون آن می ریزیم (حدود سه چهارم ظرف)، سپس در حدود یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به آن می افزائیم و در ادامه حدود 10 قطره از هر یک از روغن های درخت چای، دارچین، اکالیپتوس، گل میخک، رزماری که در اختیار داریم به ظرف اضافه می کنیم.
به منظور معطر نمودن محلول ضدعفونی کننده می توان اسانس لیمو، پرتقال، گریپ فرود و … به محلول اضافه نمود. در ادامه پس از مخلوط کردن مواد با یکدیگر می توان از این محلول به منظور ضدعفونی نمودن دست هایمان استفاده کنیم.
استفاده از تمامی روغن های اشاره شده الزامی نبوده و تنها در صورت دسترسی به هر یک می توان در تهیه محلول ضدعفونی کننده استفاده نمود.

روغن دارچین یکی از بهترین انواع روغن های ضروری سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، به درمان کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به افزایش قند خون و دیابت را کاهش می دهد.

دو نوع اصلی روغن دارچین در بازار به فروش می رسد:
روغن پوست دارچین؛ که از پوست خارجی درخت دارچین به دست می آید. عطر و بوی قوی تری دارد، رنگ آن قرمز قهوه ای است و گران تر می باشد.
روغن برگ دارچین؛ که از برگ های درخت آن تهیه می شود. به رنگ زرد بوده و عطر و بوی ملایم تری دارد.
هر دو نوع روغن دارچین خواص و فواید مشابهی دارند اما روغن پوست دارچین قوی تر و موثرتر می باشد. روغن دارچین دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی نیز می باشد.

مواد مورد نیاز برای تهیه محلول ضدعفونی کننده الکلی

ایزوپروپانول (ایزوپروپیل الکل)     50 میلی لیتر
ژل آلوئه ورا     30 میلی لیتر
گلیسیرین (گلیسرول)     5 میلی لیتر
روغن درخت چای     5 میلی لیتر
اسانس (روغن) لیمو     5 میلی لیتر
ویتامین ایی     3 کپسول

 

لازم به ذکر است که در صورت عدم دسترسی به برخی از ترکیبات فوق می توان تنها با استفاده از الکل و گلیسیرین یک محلول ضدعفونی کننده استاندارد تهیه نمود، همچنین به جای ایزوپروپیل الکل می توان از اتانول 70% نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *